Podzemie pod vežami - živá expozícia pre verejnosť

Jaskyňa pre turistov

Medvedia štôlňa - staré banské dielo
spristupnené pre verejnosť

miesto kde sa oplatí zastaviť.
Sprístupnená jaskyňa Zlá diera na území Prešovského okresu, pri obci Lipovce
Hudba podľa môjho gusta!
www.raftingadventure.sk

www.dobrodruh.sk

Już od 1989 r. firma Air-Sport
dzięki swoim skrzydłom ułatwia adeptom latania poznanie piękna trzeciego wymiaru – powietrza
www.extreme-sports.lt

Strany: |< 1 [1]

50115 15.05.2014 , Jaskyniarska výprava Ural, máj 2014
Ing. Peter Holúbek
Шульган-Tаш, Kунгурская ледяная пещера) V roku 2014 uplynulo 100 rokov od turistickej prevádzky Kungurskej ľadovej jaskyne v Ruskej federácii na Urale a zároveň aj 100 rokov od narodenie významného ruského karsológa V. S. Lukina (1914-1997). Pri tejto príležitosti Banícky inštitút uralského oddelenia Ruskej akadémie vied a Permská univerzita zorganizovali medzinárodnú konferenciu, ktorej cieľom bola diskusia o problémoch vedeckého výskumu podzemných priestorov, ich využívaniu, spravovaniu a turistickému využitiu. Tejto konferencie sa aktívne zúčastnil za slovenskú stranu Peter Holúbek, ktorý tu sa prezentoval s prednáškou: Сравнение проблем открытия пещер для общественного посещения на примере пещеры Свободы, 1924 год, и Станишовской пещеры, 2010 год (Словакия, Западные Карпаты, Низкие Татры) Porovnanie problémov sprístupnenia jaskýň pre verejnosť na príklade Jaskyne slobody, rok 1924 a Stanišovskej jaskyne, rok 2010.
50112 03.02.2012 , Rakúsko, August 2011
Návštevou týchto krajín vidíme ako to u nás bude vyzerať o pár rokov, pretože kopírujeme ich vývoj. Naplno som si to uvedomil keď som si nedávno spomenul na francúzsky film Veľký bazár, ktorý som videl dakedy v 70. rokoch minulého storočia na Základnej deväťročnej škole.
50095 23.06.2009 , Šoky na návšteve v Slovinsku
Ing. Peter Holúbek
    Slovinsko je malá krajina na hraniciach Balkánu a Západnej Európy, ale pozoruhodností je v nej viac ako v iných krajinách. Po dlhých rokoch sme ju navštívili v rámci 17. medzinárodnej karstologickej škole „klasický kras“ zameranej na jaskynnú klímu v dňoch 15. – 19. 6. 2009. Prinášame z nej niekoľko postrehov, ktoré nám život tu prinášal v podobe šokov.
50083 30.03.2009 , Borišov
1509m n.m.

Ing. Peter Holúbek
Jaskyne sú aj pri kóte Borišov
50076 13.01.2009 , Tréning na Ural
V týchto pekných dňoch sme sa vypravili do hôr trénovať odolnosť na zimu a zvyšovať kondíciu pred zimným odchodom do Permského kraju v Ruskej federácii. V sobotu 10. 1. 2009 sme vystúpili na Veľký Bok (1727 m) vo východnej časti Nízkych Tatier a v nedeľu na Červenec a Malú Kopu (1637 m) v Zápaných Tatrách.
50065 30.10.2008 , Macedónsko ´08-Cheki I
   Správa z pôsobenia v macedónskej Jakupici, september 2008
(skupina P. Vaněk, P. Holúbek)

Vo štvrtok 4. 9. 2008 okolo 17.00 vyrážame z Liptovského Mikuláša do Skopje na aute P. Vaněka (P. Vaněk, L. Vlček, P. Holúbek a v Ružomberku prisadá J. Szunyog). Večer 5. 9. 2008 prichádzame do Skopje, kde sa stretávame s celou skupinou. Ráno 6. 9. stúpame nekonečnými serpentínami so zlou cestou najskôr na chatu Karadžicu a potom priamo na planinu Jakupica. Tu rozostavíme tábor so štábnym stanom a poprechádzame sa po povrchu planiny.
   Ráno 7. 9. hľadáme jaskyňu, kde pred dvoma rokmi P. Vaněk našiel kostru. Nachádzame pri tom Fragment priepasti (N 41º 44,052´, E 021º 23,248´, 2102 m n. m.) s håbkou 5 metrov, ktorá končí snehovou výplňou. Neďaleko od nej nachádzame dieru so silným prievanom (N 41º 44,047´, E 021º 23,235´, 2100 m n. m.) s dåžkou 5 metrov. Ide o spodný vchod do jaskynného systému. Po nájdení Jaskyne s kostrou (N 41º 44,050´, E 021º 23,171´, 2127m n. m.) tu začíname sondovať. Z jaskyne vystupuje studený prievan. Po asi troch hodinách práce prenikneme cez šikmo sklonený zával dopredu. Je tu sieň s objemom asi 15 m³. Prievan ide so stúpajúceho komína, ktorý po dvoch metroch končí závalom, kde sa nedá bez technického vybavenia nič podniknúť. Preto sa vraciame k prievanu, ktorý sme našli pri Fragmente priepasti. Po niekoľkohodinovom kopaní zistíme, že zo vstupného priestoru smeruje do masívu tesný meander, cez ktorý vanie silný prievan. Nachádza sa tu veľa kostičiek drobných stavovcov. Podľa určenie J. Obucha z Botanickej záhrady UK ide o: Dinaromys bogdanovi 4 jedince, Pitymys subterraneus 4 jedince; Myotis mystacinus 1 jedinec; Plecotus auritus 6 jedincov; cf. Rupicapra rupicapra juv. 1 jedinec.
   8. 9. hľadáme jaskyňu nad salašom, ktorú nám spomínal albánsky pastier Lemi z dediny Jabločište. Bohužiaľ nenašli sme ju. Iba sme sondovali v náznaku priepasti na povrchu a našli sme jaskyňu so silným prievanom (horný vchod), ktorú vykopal M. Hurtaj na minulej výprave na Jakupicu. Vidno, že sa tu dá po krátkom kopaní postúpiť. Potom kopeme v diere so silným prievanom při Fragmente priepasti, ktorú pomenovávame po macedónsky Дува (Duva - prievan). Vyčistíme vstupnú sieň od skál a pokúšame sa naplaziť do meandra, ktorý je na hranici prieleznosti. Urobíme si vynášku materiálu k priepasti Slovačka jama.
   Celý deň 9. 9. kopeme v Duve. Rozširujeme meander a vyťahujeme z jeho dna materiál. S Ľ. Očkaikom prekonáme v hornej jaskyni s prievanom zával a postúpime o 8 metrov nižšie. V ďalšom postupe bránia úžiny. Jaskyni sme dali názov Горно дува (Gorno duva – Horný prievan). Nachádza sa asi 150 metrov výškových nad jaskyňou Duva. S pastierom Lemim lokalizujem dva vchody do jaskýň nad lokalitou Duva.
   10. 9. zostupujeme do Slovačky jamy, kde sa napojíme na meranie J. Szunyoga. Zameriame 275,86 metrov s deniveláciou 76,14 metra. Nájdeme tu osteologický materiál, ktorý J. Obuch určil ako: Mustela nivalis 2 jedince; Plecotus auritus 4 jedince; Sturnus vulgaris 1 jedinec. Noc trávime v stane pri Slovačke jame.
   11. 9. Príchod do tábora, rozširovanie úžiny v Duve. Zistíme, že meander sa na konci asi po 2 neprielezných metroch mierne rozširuje. Po ich prekonaní je možné očakávať pokrok vo výskume.
   12. 9. Zameriavame jaskyňu Gorno Duva a sondovanie v previse, ktorý sa nachádza od nej iba 20 metrov. Tu sa nám podarí vykopať jaskyňu s håbkou 5 metrov. Vanie tu silný prievan, lokalita nasáva, čiže ide podobne jako Gorno duva o horný vchod do jaskynného systému.
   13. 9. balíme tábor a zostupujeme do Skopje, 14. 9. ráno vyrážame domov. Do Liptovského Mikuláša sme prišli neskoro večer.

Napísal: Peter Holúbek

50056 13.02.2008 , Kosovo a Albánsko
Ing. Peter Holúbek
25. 1. 2008 – odchod o 5.30 z Liptovského Mikuláša na aute P. Vaněka v zostave (P. Vaněk, J. Šmoll, J. Szunyog, Ľ. Očkaik, P. Holúbek). Príchod do Skopje k speleológovi I. Žežovskémo okolo 20.00.
50052 02.01.2008 , PF 2008
Všetko čo ste poslali
50047 05.09.2007 , Malé asijské muzeum
Ing. Peter Holúbek
V piatok 31. augusta (srpna) 2007 sme mali tú česť (P. Vaněk a P. Holúbek) zúčastniť sa slávnostného otvorenia Malého asijského muzea v objekte bývalej školy v Ledcích pri Slanom. Prajeme novému múzeu všetko dobré, veľa návštevníkov, zaujímavé zbierky a priazeň okolia.
50044 11.08.2007 , Práca na Liptove.
Čo sa v jaskyni naučíš v práci akoby si v práci našiel. Venované sestre Linde (pozdravuje všetkých bratov a sestri) v súčasnosti merajúcej francúzke tunely.
50039 04.07.2007 , Cesta do Murmanska
Ing. Peter Holúbek
Na pozvanie doc. Z. Hochmutha som sa v dnoch 14. – 24. júna 2007 zúcastnil so synom poznávacej cesty študentov UPJŠ v Košiciach cez Polsko, pobaltské štáty do Ruskej federácie a Fínska. Dopravným prostriedkom bol autobus, takže výprava mala obmedzený rádius pôsobenia a jej ciele samozrejme neboli výnimocné, ale som velmi rád, že som sa cesty zúcastnil. Pobaltské štáty, ktoré som vôbec po prvý krát navštívil ma ocarili. Najmä Estónsko, ktoré by som ešte dakedy rád videl podrobnejšie. Tu je prvá séria fotografií. Rusko sa budem snažit priblížit podrobnejšie.
50033 18.04.2007 , Mongolský baran
    S prípravou tejto tradičnej mongolskej pochúťky máme už viac ako 10 ročné skúsenosti. Princíp jej prípravy spočíva v rozpálení vhodných skál (najlepšie lávové) v ohni. Ich teplom sa v pretlakovej nádobe varí, či skôr dusí baranina. V Mongolsku je to dodnes bežný spôsob prípravy mäsa s názvom „bodok“. Tradícia prípravy mäsa týmto spôsobom siaha do minulosti, keď sa mäso takto pripravovalo iba v koži zvieraťa.
    Aj v súčasnosti sa takto po celom Mongolsku predávajú svište, teda „tarbagany“, ktoré sú pripravované vo vlastnej koži s využitím tepla rozpálených skál. Je to obľúbená pochúťka, ktorú sme na expedíciách v Mongolsku ocenili aj my. Prinášame teda originálny mongolský recept na chutnú, jednoduchú a rýchlu prípravu kvalitného jedla.